Bine ai venit

iti multumesc ca ai intrat

marți, 16 ianuarie 2018

ISTORIA GENŢII

Deși începuturile sale datează încă din epoci ale unor imperii demult apuse, iar ascensiunea a început abia in anii de după 1800, acest accesoriu este fără doar și poate unul dintre cele care au rezistat eroic testului timpului, adaptându-se și căpătând o simbolistică variată. 



În geantă purtăm obiecte de preț, dar și lucruri esențiale care ne însoțesc în fiecare zi. Geanta este o continuare a tot ceea ce reprezentăm și ne descrie prin detaliile sale, creând o imagine despre noi și a ceea ce suntem. 



Chiar dacă inițial acest accesoriu a fost considerat a fi destinat exclusiv femeilor din înalta societate, treptat, aceasta și-a făcut loc în dulapul și la brațul tuturor celor care aveau plăcerea să îl poarte.



Primii pași



Încă din timpul Renașterii și chiar până în secolul al XVII-lea, bărbații și femeile au purtat deopotrivă micile trăistuțe pentru utilitatea deosebită a acestora. Abia secolul al XIX-lea este cel în care geanta se impune în societate și își ocupă locul cuvenit. Aceasta conținea, de regulă, scrisori de dragoste, batiste cusute manual și evantaie diafane. Restul lucrurilor necesare erau purtate de soț sau de un hamal.







Cât privește fardurile, pe atunci folosite oricum destul de rar, în genți își făceau totuși locul câte o cutie cu pudră sau o sticluță cu esență de parfum. 



Din dor de călătorie



Acestui moment i-a urmat firesc apariția genților de voiaj datorită emancipării populației și călătoriilor din ce în ce mai frecvente. Astfel, în 1845, după o perioadă lungă de timp dedicată ambalării obiectelor de toaletă ale aristocrație pariziene și cunoscând în detaliu nevoile acestora, Louis Vuitton inaugurează o gamă de articole de voiaj.  







Ideea sa a fost una primită cu mult entuziasm, cu atât mai mult cu cât pentru prima oară, funcționalitatea era pusă pe primul plan. Vechile cufere masive, greu de manevrat și folosit în călătorii au fost acum înlocuite cu unele mai ușoare, confecționate din lemn de plop și proiectate astfel încât să poată fi cu ușurință transportate chiar și într-un tren. 



Hermes, mesagerul schimbării



Mai târziu, după ce anii 20 au reabilitat în sfârșit machiajul, a apărut și geanta cu oglinjoară, dar și poșeta sub formă rectangulară ce îmbina funcționalitatea cu excelența. Hermes a fost cel care a introdus-o în piață și totodată și în inimile doamnelor, devenind astfel primul brand de accesorii purtat cu mare entuziasm de persoanele publice.








Casa de modă ce și-a preluat numele de la zeul grec al comerțului a creat în 1955 și una dintre gențile preferate ale actiței Grace Kelly, denumită ,,Kelly” și realizată în cinstea căsătoriei acesteia. Prin forma sa trapezoidală, geanta vorbește despre un gust impecabil și un statut social preferențial. Desingerul a creat o geantă omonimă și pentru actrița Jane Birkin, care a devenit la fel de cunoscută ca vedeta al cărei nume îl purta.



Elsa Schiaparelli, un designer prea modern pentru vremurile sale



Extravaganta Elsa Schiaparelli, despre care se spune că asemenea lui Coco Chanel, a revoluționat moda interbelică, este unul dintre pionierii genții purtate de-a curmezișul. Aceasta cunoaște apogeul în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, într-o perioadă a schimbărilor, atunci când bicicleta devine principalul mijloc de transport, chiar și pentru doamne și domnișoare. 







O altă figură nemuritoare a anilor trecuți, care a avut o preferință pentru un brand de genți, a fost Prințesa Diana. Aceasta includea frecvent în ținutele publice poșeta Constance, numită mai apoi Lady Dior, care a rămas asociată cu aceasta și cu eleganța până în prezent.








Și pe tărâm american, Jackie Kennedy și-a asociat numele cu o geantă, alegând designerul european Gucci pentru a-i completa și defini stilul. Ea a optat pentru a geantă de umăr, fidelă stilului sofisticat italian, cu un grad înalt de comoditate.








Marea Britanie a găzduit și ea o mare pasionată de accesoriul etern, nimeni alta decât Margaret Thatcher. Geanta ei preferată amintește de cele purtate de Regina Elisabeta, cu un design clasic, formal și foarte exact, așa cum i se potrivește celei supranumite doamna de fier a politicii britanice. 



Purcedem acum mai aproape de prezent și ajungem în anii 80, când gențile de firmă erau dovada clară a șicului absolut. Hermes, Chanel, Cartier sau Louis Vuitton și-au consolidat încetul cu încetul statutul de liant care unește femeile ce aparțin acelorași grupuri sociale.



Geanta în prezent



În zilele noastre, geanta nu și-a pierdut din importanță, ba dimpotrivă. Aceasta câștigă teren cu fiecare moment, fiind reinterpretată și reinventată pornind de la idei inedite și de la personaje ce au scris istorie, menite să împlinească femeia care o poartă și să-i aline dorurile.



Unul dintre aceste personaje este Regina Maria, una dintre femeile eterne ale României. Încă de mică, Missy, așa cum era alintată de întreaga familie, era considerată cea mai frumoasă prințesă a Europei. Povestea vieții sale este una tumultoasă, încă de la o vârstă fragedă. Viața a învățat-o de mică faptul că suferința nu ține cont de însemnele regale și că nimeni nu i se poate împotrivi destinului. 



Odată ajunsă în România, Regina Maria a fost întâmpinată de o țară și o curte regală ce nu păreau a avea ceva în comun cu independența și nonconformismul ei, dar nu s-a dat bătută niciodată și a ales de nenumărate ori să înoate împotriva curentului. Întotdeauna a încercat să aducă o schimbare în mentalul colectiv al vremurilor, să adune frumosul sub toate formele lui, fiind prima regină care a vorbit despre povara iubirii într-o societate a regulilor stricte și a exigențelor. 








Inspirată de ea, dar și din dor de românesc și respect pentru regalitate, Iutta a creat o geantă care să îi ducă cu drag mai departe numele Reginei Maria. Simbolurile cu semnificații ancestrale aduc în contemporan povești despre spiritul românesc, având un farmec plin de istorie, frumos și tradiție.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu